۱۰روش برای کاهش علائم ام اس و زندگی سالم با ام اس

 

در اینجا ۱۰ کاری که برای کاهش علائم ام اس و سالم ماندن و احساس خوب داشتن می توانید انجام دهید معرفی می گردد:

 

۱-ورزش منظم

 ورزش می تواند قدرت و انعطاف پذیری شما را بهبود بخشد. و همچنین می تواند منجر به کاهش درد و افزایش انرژی شما گردد این فواید ورزش، می تواند به حفظ توانایی شما بیانجامد و فعالیت های شما را بهبود بخشد.

برخی از تمرینات به حفط تعادل کمک میکند.

ورزش منطم همچنین روحیه شما را بالا می برد.

وقتی ورزش می کنید، خودتان را بیشتر از حد گرم یا تحت فشار قرار ندهید تا موجب خستگی شما نشود.

از طرف دیگر فعالیت هایی را انتخاب کنید که به شما لذت می بخشد، این فعالیتها می تواند شنا باشد یا پیاده روی در طبیعت باشد و احتمالاً فعالیت انتخابی تان بیشترین لذت را به شما خواهد داد.

 برای اطمینان خاطر قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

۲-تغدیه و رژیم غذایی متعادل

تغذیه درست می تواند انرژی شما را افزایش دهد و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

از غذا های پرچرب و دارای چربی های اشباع شده و چربی ترانس اجتناب کنید. روزانه حداقل ۷ قلم از میوه یا سبزیجات استفاده کنید و به اندازه کافی فیبر و پروتئین دریافت نمائید.

 

۳-حفظ وزن سالم

 وضعیت تغذیه و نگه داشتن وزن بدن در حد مطلوب، اهمیت بسزایی دارد و افزایش وزن، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می دهد. وزن اضافی همچنین باعث می شود قلب و ریه ها سخت کار کنند و بر مفاصل فشار می آورد.

 

وزن سالم از طرف دیگر، انرژی بیشتری به شما می دهد و باعث تسهیل حرکتتان می گردد و حفظ توانایی شما را فراهم می آورد.

اگر می خواهید وزن خود را کم کنید، آن را گام به گام و اصولی انجام دهید و اگر اراده کنید، کار چندان سختی نیست و به یاد داشته باشید که قدمهای کوچک، بهتر از یک گام بزرگ کارایی دارد.

فقط کافی است هر روز دقایقی ورزش را به برنامه روزانه تان بیفزایید. تغذیه تان را اصلاح کنید و برنامه غذایی انتخاب شده باید شامل موارد مورد نیاز یعنی مغذی و مطلوب و سبک باشد.

 

۴-به مقدار کافی بخوابید

بسیاری از بیماران ام اس می گویند که خستگی، بیشتر از هر علامت دیگر با زندگی روزانه آنها تداخل دارد و معمولا توانایی آنها را در انجام کارها محدود می کند.

مطمئن باشید که برنامه ریزی برای خواب کافی در طول شب می تواند در تخفیف خستگی موثر باشد.

هر روز سر زمان خاصی به رختخواب روید و سر وقت خاصی بلند شوید، اینطوری بدن شما از استراحت منظم و لازم بهره مند می شود و خوابتان روال عادی به خود می گیرد و خستگی تان کاهش می یابد.

در طول روز، حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا هیدراته بمانید، و کمتر احساس خستگی کنید.

فعالیت ها و برنامه هایتان را متناسب با وقت استراحتتان تنظیم کنید.

 

۵- از الکل و تبکابو اجتناب کنید

خود را در مصرف الکل محدود کنید.

نوشیدن الکل می تواند علایم ام اس را تشدید کند. همچمین ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

و اگر سیگار می کشید، سعی کنید آنرا ترک کنید.

غیر سیگاری ها سالم تر از افراد سیگاری هستند و خطر کمتری در مقابل انواع بیماری ها دارند.

بعضی از تحقیقات نیز نشان می دهد که مصرف سیگار ممکن است سرعت پیشرفت ام اس را بالا ببرد و درمان آن را با مشکل مواجه سازد و ناتوانی آنها را تسهیل بخشد.

 

۶- استرس خود را کاهش دهید

 ریلکس یا آرمیدگی را بیاموزید. استرس برای هیچ کس خوشایند نیست، چه در افراد سالم و چه در افراد بیمار.

بعضی از بیماران می گویند علائم ام اس آنها هنگامی که تحت استرس هستند بدتر می شود.

به جای فرو خردن احساسات خود، سعی کنید در مورد آنها با خانواده یا دوستان، یا با درمانگر گفتگو کنید. شما همچنین می توانید استرس خود را با تنفس عمیق، یوگا و ساده و آرام زندگی کردن مدیریت کنید شما در نطر داشته باشید  که هر کاری کنید کمکی برای خودتان خواهد بود.

 

۷- به طور منظم با پزشک خود مشورت کنید

به طور مرتب با متخصص مغزواعصاب که در درمان ام اس تخصص دارد در ارتباط باشید و سوالات و نگرانی های خود را با او در میان بگذارید.

نورولوژیست شما می تواند اطلاعات مربوط انتحاب های درمانی ام اس و هرآنچه میتوانید برای حفظ توانایی و به تاخیر انداختن ناتوانی لازم باشد، را به شما ارائه دهد.

همچنین برای اطمینان برنامه چکاب سالانه معاینه فیزیکی با دکتر خانوادگیتان را نیز مدنظر داشته باشید. به این ترتیب، هرگونه نگرانی درمورد سلامت عمومی شما می تواند رفع شده و هرگونه مشکلی زود و قبل از تبدیل شدن آن به مشکلات بزرگتر می تواند مورد بحث قرار گیرد و رفع گردد.

ضمناً پزشک شما میتواند در مدیریت علایم مربوط به ام اس با شما مشاوره داشته باشد.

 

۸- اطلاعات لازم در مورد بیماری ام اس خود را بدست آورید

 اطلاعات مهم را در مورد نوع ام اس خودتان بدست اورید، اینکه چه تاثیری می تواند بر شما بگذارد و اینکه چطور انتظارتان را تعدیل ببخشید و هرآنچه شما می توانید برای جلوگیری از پیشرفت ام اس و در به تاخیر انداختن ناتوانی  انجام دهید.

این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا بهترین راه را برای مدیریت ام اس خود انتخاب کنید. علاوه بر این برای آماده کردن شما در مقابله با هر چیزی که بر روی بیماری تان تاثیر می گذارد یاری خواهد رساند.

همواره پرسش هایی که دارید لیست کنید و هنگام مراجعه به پزشگ تان به همراه داشته باشید تا راحت تر از او بپرسید و نیز اطلاعات مهم دیگر را از سازمانهایی که به افراد مبتلا به ام اس خدمات ارائه می دهند به دست اورید.

 

۹- دریافت درمان زود هنگام

 آیا مواردی را که می تواند به کم کردن سرعت در اوایل بیماری منجر شود می شناسید؟

اگر شما بتوانید پیشگیری کرده و آسیب های عصبی را در شروع بیماری به تاخیر اندازید، خواهید توانست ناتوانی های خود را کاهش هید. داروهایی هستند که نشان داده شده است می تواند به حفظ توانایی کمک کند و ناتوانی ها را کاهش دهد. با پزشک خود در مورد گزینه های مختلف درمانی قبل از انتخاب نوع درمان گفتگو کنید.

 

۱۰- داروهای خود را بطور مرتب مصرف کنید

 اگر شما تصمیم به استفاده از دارو برای کاهش علایم ام اس گرفتید، حتما آن را به طور منظم، همانطوری که پزشکتان توصیه کرده مصرف کنید. آن را بخشی از زندگی روز مره خود فرض کنید، درست مثل مسواک زدن دندان هایتان.

مصرف منظم دارو بهترین راه تضمین درمان شما می باشد که اثرات آن در کمک به حفظ توانایی تان در دراز مدت دیده خواهد شد.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *